Zapraszam do udziału w szkoleniach skierowanych do studentów, absolwentów psychologii i pedagogiki oraz osób, które wiążą swoją przyszłość z naukami społecznymi. Szkolenia trwają 14 godzin zegarowych (2 dni). Realizowane są w formie mini wykładów oraz ćwiczeń praktycznych. Bardzo ważne są dla mnie metody warsztatowe, a szkolenia prowadzę zgodnie z modelem cyklu Kolba, który zakłada, że wiedzę zdobywa się głównie poprzez praktykę (doświadczenie, refleksja, teoria, praktyka). Ponadto, każdorazowo, sposób realizacji zająć dostosowany jest przeze mnie do potrzeb grupy szkoleniowej, przy jednoczesnym zachowaniu harmonogramu. Standardowym, bardzo ważnym dla mnie elementem szkolenia, jest odwoływanie się do własnych doświadczeń i dzielenie się nimi z grupą. Zapraszam do zapoznania się z moim doświadczeniem w dziale O mnie.
Posiadam wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych oraz wpis do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych.
Uczestnicy szkolenia otrzymują certyfikaty ukończenia szkolenia.
Szczegółowa tematyka szkoleń opisana jest poniżej:
Profilaktyka uzależnień
Opis: Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników ze współczesnymi kryteriami uzależnień oraz z metodami terapii uzależnień. Szczególny nacisk kładziony będzie na poznawanie przez uczestnika sposobów nawiązywania prawidłowego kontaktu z klientem, diagnozowania problemu oraz ustalania dalszego postępowania z klientem.
Najważniejsze punkty programu:
• Przybliżenie wiedzy na temat mechanizmu powstawania uzależnień
• Omówienie osobowościowych, sytuacyjnych i społecznych czynników mających wpływ na powstawanie uzależnień
• Zdrowotne i społeczne konsekwencje uzależnień
• Motywacja do podjęcia terapii przez osoby uzależnione
• Sposoby leczenia uzależnień
• Praca z osobami uzależnionymi – ćwiczenia praktyczne
Współuzależnienia
Opis: Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z mechanizmami powstawania współuzależnienia oraz jego konsekwencjami. Szczególny nacisk będzie kładziony na sposoby nawiązywania prawidłowego kontaktu z klientem, diagnozowanie problemu oraz ustalenie dalszego postępowania z klientem.
Najważniejsze punkty programu:
• Informacje na temat mechanizmów powstawania współuzależnienia
• Zmiany emocjonalne jakie zachodzą w osobie współuzależnionej
• Mechanizmy obronne stosowane przez osoby współuzależnione
• Omówienie osobowościowych, sytuacyjnych i społecznych czynników mających wpływ na powstanie współuzależnienia
• Zdrowotne i społeczne konsekwencje współuzależnienia
• DDA – dorosłe dzieci alkoholików
• Sposoby leczenia współuzależnienia
Choroba w rodzinie
Opis: Tematyka szkolenia może dotyczyć chorób dziecięcych, chorób osób dorosłych lub chorób osób w podeszłym wieku. Celem szkolenia jest przedstawienie problematyki choroby w rodzinie. Omówione zostaną główne kategorie chorób charakterystyczne dla danej grupy wiekowej. Szczególny nacisk kładziony będzie na nawiązanie właściwego kontaktu z osobą chorą oraz na prawidłowe udzielanie wsparcia.
Najważniejsze punkty programu:
• Zasady postępowania przy wybranych rodzajach chorób
• Psychologiczne aspekty choroby w rodzinie
• Postępowanie w nagłych wypadkach
• Postępowanie w razie choroby długoterminowej
• Wsparcie dla osoby chorej
• Wsparcie dla rodziny, opiekunów
• Instytucje wspierające
• Radzenie sobie ze stresem
Przemoc domowa
Opis: Celem szkolenia jest przybliżenie wiedzy na temat przemocy domowej. Omówione zostaną rodzaje przemocy, jej przyczyny i konsekwencje, a także sposoby przeciwdziałania. Szczególny nacisk będzie kładziony na nawiązywanie właściwego kontaktu z ofiarami przemocy. Omówione będą również sposoby pracy z osobami dotkniętymi przemocą domową.
Najważniejsze punkty programu:
• Informacje ogólne na temat rodzajów przemocy
• Sposoby rozpoznawania rodzajów przemocy ze szczególnym uwzględnieniem przemocy psychicznej, seksualnej i zaniedbania
• „Koło przemocy”
• Wiktymizacja
• Sposoby radzenia sobie z przemocą
• Konsekwencje przemocy
• Praca z osobami dotkniętymi przemocą domową
Metody wychowawcze
Opis: Szkolenie skierowane jest do osób chcących w przyszłości pracować z dziećmi i młodzieżą. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z właściwymi metodami wychowawczymi, jakie należy stosować w celu budowania prawidłowych relacji z dziećmi i młodzieżą. Szczególny nacisk kładziony będzie na motywowanie młodych osób do działania oraz na właściwe ustalanie granic, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb dziecka.
Najważniejsze punkty programu:
• Poznanie prawd i mitów na temat wychowania
• Przybliżenie właściwych metod wychowawczych
• Omówienie etapów rozwojowych dziecka
• Sposoby rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży
• Motywowanie dzieci i młodzieży do działania
• Wyznaczanie granic przy jednoczesnym poszanowaniu potrzeb dzieci i młodzieży
Komunikacja interpersonalna
Opis: Celem szkolenia jest zwiększenie kompetencji społecznych i komunikacyjnych uczestników. Głównym jego aspektem są ćwiczenia praktyczne mające na celu pogłębienie wiedzy na temat skutecznego nawiązywania kontaktu z drugą osobą, optymalizowanie sposobów wyrażania siebie oraz nawiązywania satysfakcjonujących relacji interpersonalnych.
Najważniejsze punkty programu:
• Komunikacja interpersonalna wg teorii von Thun’a
• Mechanizmy komunikacji w modelu czterech ust i czterech uszu
• Autodiagnoza ucha, którym słuchamy
• Właściwe komunikowanie oraz słuchanie
• Metakomunikacja
• Mowa niewerbalna
• Techniki aktywnego słuchania
Asertywność
Opis: Celem szkolenia jest zwiększenie kompetencji społecznych i komunikacyjnych uczestników. Szkolenie oparte jest głównie na praktycznych ćwiczeniach pomagających w radzeniu sobie z negatywnymi ocenami oraz nabywaniu umiejętności ochrony własnego terytorium psychologicznego. Uczestnicy uczą się tego, jak mówić „nie” w sposób, który nie uraża drugiej osoby, a także ćwiczą konstruktywne wyrażanie krytyki. W zakres szkolenia wchodzi nauka krytykowania skoncentrowana na zachowaniach, a nie na osobie, a także asertywne wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych.
Najważniejsze punkty programu:
• Wyrażanie próśb i oczekiwań
• Krytykowanie w sposób konstruktywny
• Komplementowanie
• Odmawianie
• Wyrażanie własnych przekonań
• Obrona własnych granic
• Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych
Negocjacje
Opis: Podczas szkolenia uczestnicy uczą się określania celu oraz sporządzania strategii negocjacji w zależności od sytuacji. Warsztaty umożliwiają wyćwiczenie odpowiednich technik strategii negocjacyjnych, także w odniesieniu do własnej osobowości, celu, charakteru czy stylu pracy. Uczestnicy dowiadują się jak działać w sytuacji, gdy mają zdecydowanie słabszą lub zdecydowanie silniejszą niż oponent pozycję wyjściową.
Najważniejsze punkty programu:
• Przygotowanie do rozmów – poznanie partnera rozmowy
• Rola pierwszego wrażenia
• Techniki negocjacyjne, BATNA
• Ćwiczenia z komunikacji werbalnej
• Ćwiczenia z komunikacji niewerbalnej
• Techniki wywierania wpływu
• Rozwijanie cech dobrego negocjatora
• Określanie indywidualnego stylu negocjacyjnego uczestników
• Złote zasady prowadzenia negocjacji
• Techniki negocjacyjne przydatne w fazie zamykania procesu negocjacji
Inteligencja emocjonalna
Opis: Szkolenie oparte jest na autodiagnozie własnego sposobu zachowania i odczuwania w kontaktach z ludźmi. Celem szkolenia jest to, by każdy biorący w nim udział przyjrzał się swoim mocnym stronom i świadomie z nich korzystał podczas kontaktów interpersonalnych, by dostrzegł swoje obszary do rozwoju i na tej podstawie stworzył indywidualny plan działania. Szczególny nacisk będzie kłądziony na lepsze poznanie siebie i innych oraz na pracę nad własnym „stylem interpersonalnym”.
Najważniejsze punkty programu:
• Słuchanie innych ze zrozumieniem
• Umiejętność wyrażania swoich opinii, oczekiwań i potrzeb
• Ćwiczenia mające na celu zwiększenie świadomości mechanizmów własnego działania w kontaktach z innymi
• Efektywna i satysfakcjonująca współpraca z ludźmi
• Rywalizacja zamiast agresji
• Udzielanie i otrzymywanie informacji zwrotnych
• Zadawanie pytań
• Działania takie jak: parafrazowanie, interpretowanie, klasyfikowanie, ocenianie, odzwierciedlanie
Radzenie sobie ze stresem
Opis: Szkolenie pozwala na poznanie i przyjrzenie się własnym predyspozycjom, osobowości, mocnym stronom i obszarom do rozwoju. Podczas szkolenia uczestnicy pracują nad zwiększeniem samoakceptacji, dostrzegają i wykorzystują własne zdolności i umiejętności. Poznają różnego rodzaju techniki relaksacyjne pozwalające na szybkie zregenerowanie się po stresujących sytuacjach i spotkaniach.
Najważniejsze punkty programu:
• Informacje na temat stresu i jego wpływu na ludzkie życie
• Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania sytuacji stresowych
• Planowanie i świadome kierowanie życiem, jako profilaktyka radzenia sobie ze stresem
• Elementy inteligencji emocjonalnej oraz komunikacji z ludźmi zmniejszające stres w sytuacjach społecznych
• Radzenie sobie ze stresem
• Dbałość o zdrowie aby obniżać skłonność do reakcji stresowych
Motywacja
Opis: Szkolenie obejmuje zagadnienia z zakresu osobowości człowieka, temperamentu, różnic indywidualnych. Uczestnicy poznają metody pozwalające na diagnozowanie potrzeb ludzkich pod kątem zwiększenia motywacji. Szkolenie daje też wiedzę dotyczącą tego jak stawiać cele oraz w jaki sposób wykorzystać niezadowolenie i stres do realizacji własnych zamierzeń. Uczestnicy poznają także praktyczne zasady motywowania innych.
Najważniejsze punkty programu:
• Informacje na temat tego, czym jest motywacja
• Triada: emocje – myśli – działanie
• Sposób komunikowania wpływający na motywację
• Motywacja grupy, a motywacja pojedynczego człowieka
• Motywatory, które działają na każdego uczestnika w różnych sytuacjach
• Typy „osobowości” i motywatory skuteczne dla każdego z nich
• Sposoby komplementowania i konstruktywnej krytyki
Trening twórczości
Opis: Szkolenie pozawala na zapoznanie się z podstawowymi informacjami na temat kreatywności, która przejawia się w gotowości do tworzenia nowych pomysłów i wynajdowania oryginalnych rozwiązań. Zajęcia pozwalają na udoskonalenie mechanizmu kreatywnego myślenia, czyli zwiększenie umiejętności w zakresie kojarzenia rzeczy lub idei, między którymi wcześniej nie dostrzegano związku. Pozwala to dostrzec różnice i podobieństwa tam, gdzie ich na pierwszy rzut oka nie widać. Łączy rygorystyczne podejście analityczne z intuicją i wyobraźnią. Szkolenie poprzez zwiększenie kreatywności wpływa korzystnie na efektywność, zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu prywatnym.
Najważniejsze punkty programu:
• Najważniejsze cechy dla rozwoju postawy twórczej
• Właściwości ludzkiego mózgu – jak wywrzeć pozytywne „pierwsze wrażenie”
• Sposoby odbierania i przetwarzania informacji
• Wybrane metody rozwiązywania problemów i innych twórczych działań
• Techniki myślenia kreatywnego w zespole
• Korzyści z pracy w zespole – synergia
• Zagrożenia płynące z pracy w zespole
• Cechy kreatywnych grup
• Kreatywność a presja czasu